Vrijdag 14 december
Is er al water?
Vandaag staat in
het teken van de schooltuinen en de landbouw richting van het CCFP, het Centre
communal de formation professionnelle.
We zitten samen met de technische dienst, de chef de développement
en de coördinator. We bespreken het
waterbeleid dat niet langer een lokale maar terug een nationale bevoegdheid is.
50% van de bestaande waterputten moeten worden hersteld! Er moeten ook nog heel
wat nieuwe worden aangelegd. Voor het herstel van de bestaande putten lifte en
dossier klaar. Ze zullen bij het herstel prioriteit geven aan de putten in de
dorpen met schooltuinen. Voor de aanleg van de drie nieuwe putten vragen we ons
de technische en financiële fiche voor een voetpomp en een watertoren te
bezorgen zodat we een subsidieaanvraag kunnen doen bij verschillende
instanties. We stellen nogmaals vast dat in de uitvoering van onze plannen veel
blijft hangen bij de technische dienst. De uitdagingen zijn daar ook enorm
groot. Gebouwen, wegen, energie, water en sanitatie,... op te volgen door een
persoon
En dan is er koffie.
We willen de
werken aan de weg van dichterbij bekijken. De constructie blijft ons verbazen.
We hebben onze twijfels of de kleine openingen in de goten al het water zullen
kunnen slikken en of de riolen niet snel zullen verstopt geraken met
uitspoelend zand en afval. Ook de lager liggende bermen en huizen zullen veel
water te slikken krijgen. We drinken onze koffie bij Appolinaire op de
splitsing van de weg. Voor onze Afrikaanse vrienden met gecondenseerde melk van
Nestlé. Heel zoet.
Ook voor
Appolinaire en de handelaars in de buurt zal er veel veranderen als de weg is
geasfalteerd.
Met een volle maag kan je beter studeren
We arriveren met
een kwartiertje vertraging terug op het gemeentehuis. Epiphane, Celien[1] en de twee stagiairs van Aldipe staan ons
al op te wachten. Appolinaire en Michée moeten nog even iets bespreken met de
verantwoordelijke van Radiance. Dat even loopt uit en dan blijkt ook de beamer
niet aanwezig. De sfeer is gespannen.
Jef
verontschuldigt zich bij onze gasten.
We krijgen het
rapport van het voorbije jaar. Iedereen is zeer tevreden over de inzet van
directies, leerlingen en ouders. Zonder die laatsten zouden de inspanningen op
langere termijn niet renderen. Directies worden vaak overgeplaatst. Aldipe zou
het systeem van de schooltuinen graag uitbreiden naar andere scholen. We vragen
hen een voorstel te doen wat de uitbreiding kost. We bekijken wat de duur van
een programma moet zijn voor de aanleg van een schooltuin en een
opvolgprogramma. Aldipe zal een inhoudelijk en financieel voorstel doen.
Dan resten nog
de knelpunten: de omheiningen, de waterputten, de verbeterde vuren voor de
schoolkeukens en de rol van gemeente en Aldipe.
En de boer op naar het Centre communal de formation professionelle - CCFP
De chef d’ateliers
hebben hard gewerkt samen met hun leerlingen. Ze hebben meer dan 300 bomen
geplant ( mango’s, papaja’s, sinaasappelen,...). Jammer genoeg zijn er al
enkele door loslopende dieren aangevreten. Ze tonen ook fier de pepers, het
bazielkruid en de tomaten die ze hebben geplant. De jonge plantjes worden met
een afdak van palmblad beschermd tegen de zon. We gaan ook nog de stallen
bekijken voor het gevogelte en de konijnen. Het materiaal staat er nog
allemaal. De dieren en het voer ontbreken. Epiphane rekent even voor wat 10
kippen en 10 konijnen zouden kosten om de kweek te starten. 200 euro zou hen
toelaten met een beperkte inspanning een winstgevende handel van eieren, kippen
en konijnen op te zetten.
Nadat we de tuin
hebben bezocht bespreken we met de secretaresse en de twee praktijkleraars hoe
het verder moet. Zij zijn gemotiveerd om de huidige groep leerlingen verder
praktijklessen te geven in bouw en lassen. Ze zouden wel meer opdrachten willen
uitvoeren. We vragen de gemeente te bekijken waar CCFP kan betrokken worden bij
de uitvoering van werken. We denken daarbij in de eerste plaats aan de
omheiningen van de schooltuinen. Om de communicatie met VITO te verbeteren
stellen zij voor een whatsappgroep te maken. Wij beloven de boodschap over te
maken aan de werkgroep scholenband. Voor de erkenning van de landbouwrichting
is het wachten op de onderwijshervorming. Het personeel zou dan door de staat
worden betaald. We hopen de secretaris, die dienstdoend directeur is hierover
nog te kunnen spreken. Hij is echter druk bezig met de voorbereiding van de
begrafenisceremonie van zijn moeder die begin september overleed. We nemen ons
voor bijkomende informatie in te winnen bij andere Belgische actoren die in
Benin actief zijn rond onderwijs
‘S avonds eten
we samen met de drie personeelsleden van de school. Tijdens een informele
babbel kom je andere dingen te weten dan tijdens formele bezoeken. Nogmaals
blijkt hoe betrokken het personeel is op de leerlingen en hun toekomst.
Ook Appolinaire
en Michée zijn van de partij. Er ontspint zich een heftige discussie over hun
en onze rol in een aantal activiteiten. Misverstanden en meningsverschillen
komen aan het licht en geraken niet onmiddellijk opgehelderd zoals de volgende
ochtend blijkt.
Reacties
Een reactie posten