Vrijdag 14 december


Is er al water?
Vandaag staat in het teken van de schooltuinen en de landbouw richting van het CCFP, het Centre communal de formation professionnelle.  We zitten samen met de technische dienst, de chef de développement en de coördinator. We bespreken het waterbeleid dat niet langer een lokale maar terug een nationale bevoegdheid is. 50% van de bestaande waterputten moeten worden hersteld! Er moeten ook nog heel wat nieuwe worden aangelegd. Voor het herstel van de bestaande putten lifte en dossier klaar. Ze zullen bij het herstel prioriteit geven aan de putten in de dorpen met schooltuinen. Voor de aanleg van de drie nieuwe putten vragen we ons de technische en financiële fiche voor een voetpomp en een watertoren te bezorgen zodat we een subsidieaanvraag kunnen doen bij verschillende instanties. We stellen nogmaals vast dat in de uitvoering van onze plannen veel blijft hangen bij de technische dienst. De uitdagingen zijn daar ook enorm groot. Gebouwen, wegen, energie, water en sanitatie,... op te volgen door een persoon

overleg over herstel en aanleg waterputten

En dan is er koffie.
We willen de werken aan de weg van dichterbij bekijken. De constructie blijft ons verbazen. We hebben onze twijfels of de kleine openingen in de goten al het water zullen kunnen slikken en of de riolen niet snel zullen verstopt geraken met uitspoelend zand en afval. Ook de lager liggende bermen en huizen zullen veel water te slikken krijgen. We drinken onze koffie bij Appolinaire op de splitsing van de weg. Voor onze Afrikaanse vrienden met gecondenseerde melk van Nestlé. Heel zoet.
Ook voor Appolinaire en de handelaars in de buurt zal er veel veranderen als de weg is geasfalteerd.

Met een volle maag kan je beter studeren
We arriveren met een kwartiertje vertraging terug op het gemeentehuis. Epiphane, Celien[1]  en de twee stagiairs van Aldipe staan ons al op te wachten. Appolinaire en Michée moeten nog even iets bespreken met de verantwoordelijke van Radiance. Dat even loopt uit en dan blijkt ook de beamer niet aanwezig. De sfeer is gespannen.
Jef verontschuldigt zich bij onze gasten.
We krijgen het rapport van het voorbije jaar. Iedereen is zeer tevreden over de inzet van directies, leerlingen en ouders. Zonder die laatsten zouden de inspanningen op langere termijn niet renderen. Directies worden vaak overgeplaatst. Aldipe zou het systeem van de schooltuinen graag uitbreiden naar andere scholen. We vragen hen een voorstel te doen wat de uitbreiding kost. We bekijken wat de duur van een programma moet zijn voor de aanleg van een schooltuin en een opvolgprogramma. Aldipe zal een inhoudelijk en financieel voorstel doen.
Dan resten nog de knelpunten: de omheiningen, de waterputten, de verbeterde vuren voor de schoolkeukens en de rol van gemeente en Aldipe.

pas gekiemde planten worden beschermd tegen de zon

En de boer op naar het Centre communal de formation professionelle - CCFP
De chef d’ateliers hebben hard gewerkt samen met hun leerlingen. Ze hebben meer dan 300 bomen geplant ( mango’s, papaja’s, sinaasappelen,...). Jammer genoeg zijn er al enkele door loslopende dieren aangevreten. Ze tonen ook fier de pepers, het bazielkruid en de tomaten die ze hebben geplant. De jonge plantjes worden met een afdak van palmblad beschermd tegen de zon. We gaan ook nog de stallen bekijken voor het gevogelte en de konijnen. Het materiaal staat er nog allemaal. De dieren en het voer ontbreken. Epiphane rekent even voor wat 10 kippen en 10 konijnen zouden kosten om de kweek te starten. 200 euro zou hen toelaten met een beperkte inspanning een winstgevende handel van eieren, kippen en konijnen op te zetten.
Nadat we de tuin hebben bezocht bespreken we met de secretaresse en de twee praktijkleraars hoe het verder moet. Zij zijn gemotiveerd om de huidige groep leerlingen verder praktijklessen te geven in bouw en lassen. Ze zouden wel meer opdrachten willen uitvoeren. We vragen de gemeente te bekijken waar CCFP kan betrokken worden bij de uitvoering van werken. We denken daarbij in de eerste plaats aan de omheiningen van de schooltuinen. Om de communicatie met VITO te verbeteren stellen zij voor een whatsappgroep te maken. Wij beloven de boodschap over te maken aan de werkgroep scholenband. Voor de erkenning van de landbouwrichting is het wachten op de onderwijshervorming. Het personeel zou dan door de staat worden betaald. We hopen de secretaris, die dienstdoend directeur is hierover nog te kunnen spreken. Hij is echter druk bezig met de voorbereiding van de begrafenisceremonie van zijn moeder die begin september overleed. We nemen ons voor bijkomende informatie in te winnen bij andere Belgische actoren die in Benin actief zijn rond onderwijs

‘S avonds eten we samen met de drie personeelsleden van de school. Tijdens een informele babbel kom je andere dingen te weten dan tijdens formele bezoeken. Nogmaals blijkt hoe betrokken het personeel is op de leerlingen en hun toekomst.
Ook Appolinaire en Michée zijn van de partij. Er ontspint zich een heftige discussie over hun en onze rol in een aantal activiteiten. Misverstanden en meningsverschillen komen aan het licht en geraken niet onmiddellijk opgehelderd zoals de volgende ochtend blijkt.





 [1]

Reacties