Onze tweede dag

Dinsdag 28 maart

Met een beetje vertraging het verslag...


Overstappen op tram 3. Een van die momenten in het leven die niet zo maar passeren. Drie klontjes suiker, drie snoepjes, tafelversiering,... en veel gemengde gevoelens bij de jarige.

E wegen van de twee delegaties scheiden even. Marij en Jan gaan inkopen doen voor het bouwen van stellingen. Later op de dag gaan ze aan de slag met de leerlingen.

We zijn klaar voor een drukke dag van overleg op het gemeentehuis. We maken de vergelijking tussen het beleidsplan van Hoogstraten (BBC - Beleids- en beheerscyclus) en dat van Za-Kpota (PDC - Plan de développement communal). We stellen gelijkenissen en verschillen vast. Zowel in Hoogstraten als in Za-Kpota werken we met een meerjarenplan met strategische en operationele doelstellingen, actieplannen en bijkomende activiteiten. Het grote verschil zit voornamelijk in de budgettering. Beide gemeenten maken een zo nauwkeurig mogelijke prognose van uitgaven. Aan inkomstenzijde zijn er grote verschillen. In Benin is de bijdrage van de federale overheid een percentage van de eigen inkomsten die een gemeente weet de innen. Dit beloont gemeenten die zich goed weten te organiseren maar heeft het nadeel dat arme gemeenten met een beperkte economie achterblijven. We vergelijken het personeelskader van Za-Kpota, een arme gemeente met vooral landbouw, met het kader van Bohicon, een economische groeipool gelegen op een kruispunt van wegen. De effecten op het beheer van de gemeente zijn niet te onderschatten.
Appolinaire en Celestin vertellen ons ook hoe de opvolging en rapportage gebeurt. Zij zetten ook  in op indicatoren en verwijzen naar bronnen om dit te staven.

werkvergadering voormiddag
De al bekende traiteur van hotel Ranho zorgt ook deze keer weer voor een eenvoudige maar heerlijke maaltijd. Za-Kpota heeft lessen getrokken uit ons vorig verblijf. Slaatjes blijven achterwege. Een koffie na de maaltijd doet deugd. Marij en Jan sluiten aan. Ze zijn laaiend enthousiast over de gretigheid van de leerlingen en het enthousiasme van de pas afgestudeerden die terug zijn gekomen om te helpen bij de bouw van de stelling. We gaan even naar hun slaapkamers in de residentie van de burgemeester kijken. Twee slaapkamers met bedden met muskietennet en een toilet en douche. Op het domein brandt men het onkruid weg. Het vuur grijpt echter snel om zich heen en we alarmeren onze collega's. Zoals steeds krijgen we te horen dat er geen probleem is. In het fon klinkt het anders. Er worden takken gekapt en het vuur wordt gedoofd. Het gebouw blijkt de vergaderplaats van de producenten te zijn geweest maar is volledig in verval.

voorbereidingen voor het maken van een stelling CCFP en VITO
In de namiddag maken we kennis met de nieuwe chef d'état civil, Nicole. Samen met de arrondissementscommissarissen, de andere medewerkers van de dienst bevolking, met de medewerkster die door Unicef is gedetacheerd en met de medewerkster van het Centre de Promotion Sociale buigen we ons over de resultaten van het programma over geboorteregistratie. In 2016 registreerden de 8 arrondissementen in totaal 5336 kinderen. De registratie zit op schema. Het afhalen van de aktes blijft een pijnpunt. Het blijft steken op 66%. We zijn nog ver af van de 100% die door de burgemeester als ambitie werd gesteld voor 2017. We kunnen onze ontgoocheling niet onder stoelen of banken steken. Er ontspint zich een geanimeerde discussie over de oorzaken.
Onze volgende afspraak wacht. We maken de afspraak dat alle betrokkenen onder leiding van de secretaris verder werken aan de risico-analyse zodat we morgen samen kunnen verder werken aan een actieplan voor 2017 tot 2019.

opmaken risicoanalyse
Jef, Daan en Hilt gaan samen met Appolinaire en Eric van de technische dienst naar UCOZ, de intercommunale van het departement Zou. Peter verdiept zicht in de digitalisering samen met het nieuwe diensthoofd.

In Abomey krijgen we toelichting bij de werking van de intercommunale die inzet op water en riolering, op energie, op infrastructuur en op lobbying bij de overheid en andere partners.
De studie over waterbeheer in het stroombekken van de Zou is rond. De presentatie aan alle betrokkenen van alle gemeenten en de uitvoering zijn de volgende stap. Een andere medewerker licht het energieplan toe. Een aantal acties zijn vergelijkbaar met onze burgemeestersconvenant. Jef en Hilt geven toelichting. In de vragenronde krijgen we te horen dat in Za-Kpota in een gemeente een project loopt rond gebruik van verbeterde vuren. Zo kan ontbossing worden gereduceerd. In alle gemeenten uit het departement zullen 4 dorpen worden gekozen waar via ruimtelijke planning zones zullen worden afgebakend waar later zonnecentrales kunnen worden gebouwd. De intercommunale zorgt voor de studies, de ontwerpen en de lastenboeken. De gemeenten moeten zelf zoeken naar financiering. Hier schuilt voor de kleinere gemeenten naar ons aanvoelen het addertje. Appo stelt kritische vragen bij de keuze van de dorpen. We vernemen nog dat de intercommunale ook inzet op markten voor soya, klein vee en groenten en fruit. Die zouden zich centreren in Abomey en Bohicon terwijl de productie in de buurgemeenten ligt.
We sluiten af met een groepsfoto met de aardbeizakjes van Hoogstraten. De drie uitdagingen voor  de Kempense burgemeesters van Kempen 2020 worden voorgesteld: mobiliteit, lokale voedselproductie en afvalvermindering.

's Avonds staat er nog een overleg gepland met de burgemeester of Maire, de twee schepenen of adjoints, de voorzitters van de commissies en het kader. Vele onverwachte wendingen zorgen ervoor dat we pas om 22.15 uur aan het gesprek beginnen over de rol van de verschillende betrokkenen. De vermoeidheid weegt maar het resultaat telt.


Wedstrijdletter: we zoeken de eerste letter van de Franse naam voor burgemeester. Vul die in op nummer 12.




Reacties