Onze tweede dag
Dinsdag 28 maart
Met een beetje vertraging het verslag...
Overstappen op tram 3. Een van die momenten
in het leven die niet zo maar passeren. Drie klontjes suiker, drie snoepjes,
tafelversiering,... en veel gemengde gevoelens bij de jarige.
E wegen van de twee delegaties scheiden even.
Marij en Jan gaan inkopen doen voor het bouwen van stellingen. Later op de dag
gaan ze aan de slag met de leerlingen.
We zijn klaar voor een drukke dag van overleg
op het gemeentehuis. We maken de vergelijking tussen het beleidsplan van
Hoogstraten (BBC - Beleids- en beheerscyclus) en dat van Za-Kpota (PDC - Plan
de développement communal).
We stellen gelijkenissen en verschillen vast. Zowel in
Hoogstraten als in Za-Kpota werken we met een meerjarenplan met strategische en
operationele doelstellingen, actieplannen en bijkomende activiteiten. Het grote
verschil zit voornamelijk in de budgettering. Beide gemeenten maken een zo
nauwkeurig mogelijke prognose van uitgaven. Aan inkomstenzijde zijn er grote
verschillen. In Benin is de bijdrage van de federale overheid een percentage
van de eigen inkomsten die een gemeente weet de innen. Dit beloont gemeenten
die zich goed weten te organiseren maar heeft het nadeel dat arme gemeenten met
een beperkte economie achterblijven. We vergelijken het personeelskader van
Za-Kpota, een arme gemeente met vooral landbouw, met het kader van Bohicon, een
economische groeipool gelegen op een kruispunt van wegen. De effecten op het
beheer van de gemeente zijn niet te onderschatten.
Appolinaire en Celestin vertellen ons ook hoe
de opvolging en rapportage gebeurt. Zij zetten ook in op indicatoren en verwijzen naar bronnen
om dit te staven.
werkvergadering voormiddag |
voorbereidingen voor het maken van een stelling CCFP en VITO |
Onze volgende afspraak wacht. We maken de
afspraak dat alle betrokkenen onder leiding van de secretaris verder werken aan
de risico-analyse zodat we morgen samen kunnen verder werken aan een actieplan
voor 2017 tot 2019.
opmaken risicoanalyse |
In Abomey krijgen we toelichting bij de
werking van de intercommunale die inzet op water en riolering, op energie, op
infrastructuur en op lobbying bij de overheid en andere partners.
De studie over waterbeheer in het
stroombekken van de Zou is rond. De presentatie aan alle betrokkenen van alle
gemeenten en de uitvoering zijn de volgende stap. Een andere medewerker licht
het energieplan toe. Een aantal acties zijn vergelijkbaar met onze
burgemeestersconvenant. Jef en Hilt geven toelichting. In de vragenronde
krijgen we te horen dat in Za-Kpota in een gemeente een project loopt rond
gebruik van verbeterde vuren. Zo kan ontbossing worden gereduceerd. In alle
gemeenten uit het departement zullen 4 dorpen worden gekozen waar via
ruimtelijke planning zones zullen worden afgebakend waar later zonnecentrales
kunnen worden gebouwd. De intercommunale zorgt voor de studies, de ontwerpen en
de lastenboeken. De gemeenten moeten zelf zoeken naar financiering. Hier
schuilt voor de kleinere gemeenten naar ons aanvoelen het addertje. Appo stelt
kritische vragen bij de keuze van de dorpen. We vernemen nog dat de
intercommunale ook inzet op markten voor soya, klein vee en groenten en fruit.
Die zouden zich centreren in Abomey en Bohicon terwijl de productie in de
buurgemeenten ligt.
We sluiten af met een groepsfoto met de
aardbeizakjes van Hoogstraten. De drie uitdagingen voor de Kempense burgemeesters van Kempen 2020
worden voorgesteld: mobiliteit, lokale voedselproductie en afvalvermindering.
's Avonds staat er nog een overleg gepland
met de burgemeester of Maire, de twee schepenen of adjoints, de voorzitters van
de commissies en het kader. Vele onverwachte wendingen zorgen ervoor dat we pas
om 22.15 uur aan het gesprek beginnen over de rol van de verschillende
betrokkenen. De vermoeidheid weegt maar het resultaat telt.
Wedstrijdletter: we zoeken de eerste letter van de Franse naam
voor burgemeester. Vul die in op nummer 12.
Reacties
Een reactie posten