Dag 8 en 9 van de inleefreis: een 2-daagse toeristische uitstap

Hé buschauffeur, de hele bus moet plassen. Hé buschauffeur,…
Na onze zak te maken, vertrokken we op onze toeristische uitstap. We kunnen ons nog niet veel inbeelden wat we ons kunnen voorstellen bij de toeristische trekpleisters van Benin.
Benin is een mooi land, heel groen! Maar het heeft ook een keerzijde. Er ligt veel afval, veel onafgewerkte en leegstaande gebouwen.

We aten onderweg weer bij ons eerste restaurant. Rijst, vis en tomatensaus. De cola die we achteraf kregen deed ons deugd. Want deze menu zien we bijna dagelijks.

Aan gekomen in Ouidah bezochten we “Temple des pythons”. Het was een klein parkje met héél véél pythons. Het had allemaal te maken met voodoo. Maar de slangen deden ons niets dus, maakte we er sjaals van. Onze Afrikaanse vrienden waren helemaal fan, wij daarentegen…

Na de slangen reden we met een gids verder door Ouidah, het was het dorpje waar de slaven naar Zuid-Amerika werden gebracht. Verschillende standbeelden beelden de weg uit van de slaven. Aan het strand stond een grote poort van “non retour”. We liepen er bewust omheen ;).
We genoten nadien volop van het strand!
De dag sloten we af met lekkere frietjes, kip, tomatensaus en een frisse cola.

Opstaan en nog wat touren in Cotonou. We stopten nog even bij de koepelorganisatie van ASEZ voor enkele interviews. (Lees, vooral wachten) Tijdens de interviews leerden we onze Afrikaanse vrienden ‘handje-klop’. C’est très amusant!!!

Tijdens een lange busrit richting Abomey, zongen wij Samson & Gert-, K3-liedjes, maar ook onze typische jeugdbewegingliedjes zoals de poes van tante Loes, hélahélaholala hé. Van dat laatste waren onze Afrikaanse vrienden een echte fan! We kregen een echte dansbus.

Het bezoek aan het koninkrijk van Abomey kwamen we er meteen achter waarom het op de Wereld Unesco lijst staat. Wat een gruwel gebeurde daar! Die details besparen we jullie. Maar het bezoek sloot af met een leuk toeristen marktje, jaja souvenirs hebben we bij!

Moe en voldaan aangekomen keken we samen nog de film Frozen. Na de film gaf Maxime een mooie conclusie “Het is een koude film met al het sneeuw, maar de boodschap is heel warm!”.