Bezoek aan de middelbare school in Boukombé, gemeentelijke diensten en verschillende NGO's


Dag 9
’s Ochtends gaan we ontbijten in dezelfde tata  als gisteren. Het ontbijt is lekker, de bediening nog beter.

op de schoolbanken in Boukombé
We bezoeken eerst het college van Boukombé. Een zeer onthutsende ervaring. De school biedt secundair onderwijs. Er is een afdeling houtbewerking, keuken en informatica. De lessen blijven theoretisch omdat er wel een uitgeruste keuken is maar geen leerkracht, wel een leerkracht informatica maar geen computers, een combiné en zaagmachine maar onvoldoende elektriciteit, 18 klaslokalen voor 36 klasgroepen.
Daarna ontmoeten we de ngo CERD die zich op heel verschillende domeinen inzet. De directeur en zijn medewerkers geven een heel heldere en geëngageerde toelichting van hun werking. Een schril contrast met het vorige bezoek.
We ronden het voormiddagprogramma af met een bezoek aan de alfabetiseringscursus in de lokale taal, het Ditamari. De leraar begint aarzelend maar geraakt gaandeweg goed op dreef. Het niveau van de groep ligt heel wat hoger dan in Za-Kpota. Ze beschikken echter over veel minder middelen. Niet iedere leerling heeft een boekje, terwijl dit slechts 600 CFA of minder dan 1 euro kost.  We vragen ons luidop af of de gemeente Boukombé dit niet kan betalen of kopies kan bezorgen als zij onderwijs zo belangrijk vinden.
Het middagmaal doet deugd… De temperaturen onder de bomen zijn na de regenbui van gisteren zeer aangenaam.
In de namiddag bezoeken we de verschillende gemeentelijke diensten. De Chefs de service zijn jong en overtuigen door hun kennis en vaardigheden. Le service technique, le service domaniale et de l’environnement , le service de l’etat civile, le service du development de la commune et de planification, le service d’eau et de l’assainissement,… en de anderen tonen ons allemaal dat ze mee zijn met de ontwikkelingen op vlak van decentralisatie en zijn zeer open over hun manier van werken. We mogen alle documenten inzien.
Daarna gaan we opnieuw langs bij een ngo. We krijgen meer duidelijkheid over de relatie van de ngo’s met het gemeentebestuur. Zij rapporteren maandelijks of driemaandelijks aan de service de planification. Hun acties worden mee opgenomen in het jaaractieplan van de gemeente. De ngo’s zeggen dat ze complementair zijn. We nemen nog een foto bij de moto’s waarmee het huisvuil wordt opgehaald.
De vermoeidheid slaat toe maar toch gaan we nog langs bij het jeugdcentrum. Hoogstraten heeft geen vergelijkbaar cultuurcentrum. We zien opnieuw infrastructuur maar het ontbreekt aan middelen om een werking uit te bouwen. Er zijn verschillende sportploegen en  competities: bélotte, pétanque, handbal, voetbal, scrabble,… Ook culturele activiteiten.
We ronden een zeer vermoeiende dag af met een biertje maar worden overvallen door een vlucht vliegende mieren. De verhuis naar het restaurant helpt niet. Op het scherm en op en onder onze kleren krioelt het. Een ramp voor wie niet van beestjes houdt!

Reacties

  1. Met veel interesse volg ik jullie boeiende ervaringen. Het leert ons alvast onze eigen mogelijkheden eens in het juiste perspectief te zetten. Nog even doorzetten, de beestjes van je lijf houden en je klaarstomen voor een spetterende presentatie in Hoogstraten. Geniet er nog van. Jef Huet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lees nog steeds geboeid de reisverhalen. Trouwens mooie foto van twee voorbeeldige leerlingen. Hopelijk zijn de mieren weggevlogen :)
    Groeten.
    Ivan Van Driessche

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten