Jongerenreis 2023 | Dag 1 & 2

Dag 1 | Het vertrek

Zondagochtend 10/09 vertrokken we voor een avontuur van twee weken naar onze stedenband gemeente Za-kpota. Hier zullen we twee weken samenleven met een groep van 8 jongeren. We zijn benieuwd naar de culturele verschillen en gelijkenissen.  We spraken om 07u15 af in Hoogstraten om samen koers te zetten naar Zaventem. Na wat afleiding door de brandende PAX kwamen we aan in Zaventem en passeerden we vlot de controles. Bij onze gate, T65, hadden we nog wat tijd om een spelletje uno of vier op een rij te spelen.

Na de spelletjes ging onze gate open en zetten we onze laatste stappen op Belgische bodem. Met podcast, boeken, films en spelletjes in de aanslag waren we helemaal klaar voor onze vlucht van 9,5 uur. Met een klein uurtje vertraging stegen we uiteindelijk op. Ons avontuur kon beginnen!

Nadat één van de stewards al enkele keren was gepasseerd, zei Stefani: “hé, ik ken die.” We trokken onze stoute schoenen aan en vroegen aan een andere steward: “Is uw collega Rik van Rox?” En ja hoor, de enige echte Rik van ROX, of zoals Domien hem graag noemt ‘Rik Rocket’, was onze steward. Als kers op de taart kwam hij een selfie nemen met ons!

Na de lange vlucht en tussenlanding in Ivoorkust landden we nieuwsgierig en met heel veel goesting op Beninese bodem. We werden van het vliegtuig opgehaald met de bus voor een rit … van wel 100 meter! Na de nodige controles, namen we onze bagage en werden met de taxi naar het hotel gebracht in Cotonou. In de taxirit konden we al een glimp opvangen van de hoofdstad. We installeerden ons in de kamers voor onze eerste nacht, maar toen sloeg het noodlot toe! Kaat vond haar rugzak met paspoort, geld, visum, medicijnen, … niet meer. Na wat telefoontjes met de taxi’s kwamen we erachter dat de rugzak nog op de luchthaven lag. Achterop de motor opnieuw naar de luchthaven en gelukkig was de rugzak aan de kant gelegd! Oef, we konden met een gerust hart avondeten!

Een eerste keer rijst met kip en lekkere groentensaus, ja, de dag was geslaagd! Moe maar voldaan kropen we in ons bed rond 1 uur. De wekker stond immers om 7.00 uur!

Dag 2 | Op naar Za-Kpota

Na een korte, warme nacht stonden we vol spanning op. Eindelijk! Eindelijk vertrokken we naar Za-kpota! Als ontbijt stokbrood met confituur of zelf meegenomen choco of speculoospasta. Tijdens onze 4 uur durende busrit van Cotonou naar Za-kpota maakten we enkele stops. Na vijf minuten gingen we aan de kant staan om een filmpje te maken over onze eerste indrukken van Benin, de hoofdstad Cotonou en onze verwachtingen over de inleefreis. Later stopten ook nog om heel wat fruit te kopen langs de kant van de weg. Heel veel ananassen, bananen en meloenen later vervolgden we onze rit. In Bohicon, een half uurtje van Za-kpota, stopten we om een lekker geiten-shaorma broodje te eten.

We waren allemaal, nu ja diegenen die niet sliepen, erg onder de indruk van het verschil tussen de hoofdstad en het platteland. Uiteindelijk kwamen we aan bij ambtswoning van de burgemeester. Wat een verwelkoming! Twee jonge meisjes goten een pot water over de grond. Hier moesten we eerst in stappen met onze linkervoet voor een voorspoedig verblijf. Meteen daarna stonden de jongeren van Za-kpota ons op te wachten. We hoorden muziek en gingen erop af. Daar waren nog meer jongeren en kinderen om ons te verwelkomen. Daarbij werd naar goede gewoonte veel gedanst en gezongen (tussen de salamanders). Eerst onwennig, daarna vol overtuiging. Ook de befaamde klapdans menen we al onder de knie te hebben (al zullen we nog moeten afwachten of dat daadwerkelijk het geval is).

Hierna hebben we ons geïnstalleerd in de kamers, djembe muziek gemaakt en kennismakingsspelletjes gespeeld. De hitte zorgde voor de nodige okselvijvers bij iedereen. ’s Avonds hebben we een kleine wandeling gemaakt, waarbij veel enthousiaste kinderen ons volgden en continu: “Yovo, yovo!” riepen. Dat betekent in het fon, de lokale taal, buitenlander en draagt hier een zeer positieve connotatie. Eenmaal opnieuw aangekomen op ons domein, konden we avondeten: frietjes, bakbananen, couscous, groenten en een kip-achtig vleesje. O-ver-heerlijk!!!

(foto Kennismaking + ontvagst)

Terwijl wij nu terugblikken op vandaag, zien we niet alleen binnen een muisje voorbijlopen, maar wordt er ook volop gedoucht! Dat gebeurt hier echter niet zoals we het gewoon zijn. Vanuit een emmer kunnen we water scheppen en over ons gieten. Dat gaan wij nu ook doen!